En dag på hundehotellet – hundepass nær Trondheim
Hva består egentlig jobben min i?
Mange tenker kanskje at det å drive hundehotell først og fremst handler om å kose med hunder. Og ja, det blir en god del kos (det er tross alt hunder), men mellom morgenlufting og kveldsfôring rommer arbeidsdagen langt mer enn folk flest aner. Så hva gjør man egentlig hele dagen, på et sted fullt av logrende gjester?
Her er et lite innblikk i en typisk dag:
Morgenlufting før kaffekoppen
Før jeg rekker å tenke på frokost, er det ut med hundene. Noen står klare og logrer i det de hører jeg tar i døra, mens andre må kanskje lokkes ut av senga. Det finnes A og B hunder, akkurat som i menneskeverdenen. Første lufting er en rolig runde med tisseturer og morgenstrekk tilpasset hver enkelt. Det er en myk start, men også en effektiv en. Alle skal tross alt ut, og fåtallet (med unntak av B-hundene) venter tålmodig når blæra er full.
Frokostservering à la carte
Tilbake inne er det klart for frokost. Noen får tørrfôr, andre får rått. Noen har medisiner, andre får spesialdiett. Alt må stemme. Samtidig skal matskåler vaskes og kjøkkenet holdes rent, slik det gjøres på alle hoteller (forhåpentligvis).
E-poster, meldinger og telefoner
Mellom fôring og vask ringer kanskje en hundeeier som lurer på hvordan dagene våre ser ut. Andre skal booke plass, endre datoer, eller har spørsmål om tilvenning, vaksiner eller atferd. Noen sender melding bare for å fortelle at hunden savner oss. Og ja, vi savner dem også.
Tur, aktivitet og mosjon
Så er det ut igjen. Noen får tur i bånd, andre løper fritt i inngjerdet område. Det snuses, bades (uansett årstid, om man spør visse hunder), lekes og løpes. Alt etter behov og personlighet. Noen vil helst tussle rundt i sin egen boble og snuse på all informasjonen som ligger i hundeparken vår, mens andre har mer glede av å løpe sammen med gode kompiser.
Gjennomgang av hundeparken
Før vi går inn igjen, tar jeg en runde for å plukke opp det som plukkes må. Det er sjelden stille på et uteområde med mange hunder, og det sier seg selv at det ikke er bæsje-feen som rydder opp.
Rengjøring av hundehotellet
Rom vaskes, tepper ristes eller byttes, vannskåler vaskes og fylles og alle områder får en runde med støvsuger, klut og mopp. Det skal være rent. Hygienen er en stor del av trivselen for både hunder og folk.
(Kanskje) lunsjpause
Hvis alt har gått etter planen (og ingen har rullet seg i gjørme), rekker jeg kanskje en pause og en matbit. Kanskje.
Ettermiddagsaktivitet
Så er det ut igjen. Nye turer, nye leker, nye snuserunder. Noen ganger kanskje vi står på ski, eller spark. Eller løper etter gressklippertraktoren. Det synes mange hunder er veldig stas. Andre ganger bare rolig tilstedeværelse sammen. Jeg sitter kanskje på en benk sammen med en hund som tar en pause mens vi observerer sprudlebassene som skviser den siste safta ut av sitronen.
Kontortid og sosiale medier
Hvis det er mulig, setter jeg meg med PC-en. Her blir det gjerne skriving av blogg (som nå), oppdatering av nettsiden, eller bilderedigering fra dagens hundeliv. Instagram legger ikke ut seg selv.
Kveldslufting og siste måltid
Når kvelden kommer er en gjeng som gleder seg til kveldsmat. Mat og lufting er det siste som skjer. Mange har sine faste rutiner: samme plass, samme skål, samme rekkefølge. Når magen er full og potene tørket, faller hele hotellet til ro.
Og innimellom alt dette?
Så dukker det selvsagt opp andre oppgaver. Det kommer nye hunder på prøveopphold. Noen skal kanskje reise hjem. Tepper må vaskes, snø må brøytes, gjerder må sjekkes, og våte hunder må fønes. Noen dager bruker jeg mer tid med en ny hund som trenger ekstra oppfølging, andre dager går med til vedlikehold- maling, småreparasjoner, beitepussing. Alt det som ikke synes, men som merkes hvis det ikke blir gjort.
Så hva består jobben i?
Kort sagt: Jeg passer på. På trivsel, på trygghet, på rutiner. På at hver enkelt hund blir sett, hørt og fulgt opp uten at det går på bekostning av de andre. Jeg er renholder, kokk, potetørker, turkamerat, miljøarbeider, konfliktmegler, sekretær og fotograf. Alt i ett. Og belønninga? Det er å se hundene blomstre under opphold, og kjenne at både glede og tillit bygges. Kort og godt- jeg elsker jobben min.
Har du behov for hundepass i nærheten av Trondheim? Da kan kanskje et opphold her hos oss være riktig valg. Vi har drevet hundepensjonat her i Skaun, midt mellom Trondheim og Orkanger i 10 år. Etter 4 års pause har vi nettopp åpnet hundehotellet på nytt. Vi tar imot få hunder av gangen, og jobber kontinuerlig for at dette skal være et ferieparadis for menneskets beste venn.
Velkommen på hundehotell hos Hund med Hanne.


